In his defense

Ik ga hier serieus voor op mijnen appel krijgen, maar dit zijn mijn bedenkingen bij de exit van Leterme, in his defense.

Maken we even de status van ons land op. Sinds de affaire Dutroux, bijvoorbeeld.

  • Eenmaking politie. Mislukt, kost handenvol geld.
  • Belastingsinspectie. Werkt niet naar behoren. Onderbemand, niet voldoende middelen.
  • Gerecht. Werkt niet naar behoren. Onderbemand, niet voldoende middelen. Verdeeld, zie ook malaise vandaag.
  • Politiek. Verlamd sinds Leterme communautaire dossiers op tafel legde en, toegegeven, verkeerder dan verkeerd aanpakte.

Tiens, zijn dat niet de peilers van onze democratie?

En nu? Exit Leterme wegens over de muren heen gepraat? Crisis van De Instellingen?

Ik geloof nooit ofte nooit dat de huidige stand van zaken in ons land alleen een gevolg is van het premierschap van Leterme. Dit is het gevolg van een cultuur van jaren. En ik kan me goed voorstellen dat in die cultuur telefoontjes tussen premiers en kabinet en het gerecht niet zo ongewoon waren.

Vandaag schreeuwen over “schending van de scheiding der machten”? Leterme moest eruit, en een courante gewoonte werd plots ge-out als schandalig.

Bananenrepubliek, dat schiet me nu te binnen. En die scène uit Mulholland drive, waarin een hoge piet via verborgen camera’s elke beweging volgt  op tv-schermen.

About this entry