Top 5 vocal performances

Aangezien het Springsteen-effect nog niet is uitgewerkt, de zon schijnt en online lijstjes blijkbaar erg in zijn tegenwoordig, is hier mijn antwoord op de Top 5 vocal performances van [G].

5.  What’s going on – Marvin Gaye
Mijn vrouw lacht mij hiervoor uit, maar ik gelóóf Marvin Gaye wanneer hij bidt voor verlossing en hoop op de wat vreemde soul conceptplaat What’s going on. Een stem als een warme deken in barre tijden.

4. The ghost of Tom Joad – Bruce Springsteen
Recent herontdekt. Springsteen is een rocker in hart en nieren. Maar ik houd nog het meest van zijn rauwe rasp wanneer die diep fluistert; hier over het onrecht dat Tom Joad blijft achtervolgen, en de onmogelijkheid om een eerlijk bestaan te leiden in the promised land.

3.  The time is now – Roisín Murphy (Moloko)
You’re my last breath / You’re a breath of fresh air to me zingt deze godin in de beste zomersong aller tijden. Als een druppel ijswater in een woestijn. Roisín lest altijd mijn dorst en ze kan mij krijgeuh.

2.  The show must go on – Freddy Mercury  
[G] heeft helegans gelijk.

1. Grace – Jeff Buckley
De studioversie welteverstaan. Want live ging Jeff te ver in het brengen van muziek-als-therapie. De hele zang in dit sleutelnummer van zijn oeuvre is briljant: doorleefd, gevoelig, sterk, naïef eerlijk, jong en worldweary tesamen.

En net als je na de mantra waiting in the fire denkt dat hij opgeeft, volgt er een uithaal die zelfs de sterkste demonen van de wanhoop sissend voor het licht laat vluchten. Het beste wat de toen al inhoudelijk dode muziekindustrie in de nineties heeft voortgebracht.

[Youtube http://www.youtube.com/watch?v=1KQXOnXjlIw%5D

Eervolle vermeldingen
Otis Redding – Try a little tenderness
Elizabeth Fraser (This mortal coil) – Song to the siren
Gillian Welch – I dream a highway
David Bowie – Heroes
Jeff Tweedy – So misunderstood (studio)
Johnny Cash – Hurt
Mark Knopfler & James Taylor – Sailing to Philadelphia
Aretha Franklin – I say a little prayer
Kate Bush – Running up that hill
The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
Elvis Presley – Heartbreak Hotel

About this entry