The hive mind

Ik vrees dat ik Adam Curtis gelijk begin te geven.

What then happens is this idea of the ‘hive mind’, instead of leading to a new plurality or a new richness, leads to a growing simplicity.

Internet is een gigantische meningenbarak aan het worden waarin individuen in meestal zwakke bewoordingen en zonder Stem geheel vrijblijvend hun mening kunnen spuien en nog worden gehoord ook.

Aangezien afwijkende meningen meestal worden genegeerd, afgekraakt of gecensureerd met een “Dit is mijn plek, ik mag hier mijn goesting doen”-houding, wordt internet een schijnheilige tempel, gestut door een ontelbaar aantal zuilen van gelijkgestemden, gevoed door de geldingsdrang van ego’s en onderhouden met een schijndemocratisch geloof.

Die zuilen zijn steeds minder geneigd elkaar te ontmoeten, laat staan elkaar te horen. Alles wat je vandaag onze traditionele media kunt verwijten, geldt 10 keer voor de gemiddelde surfer.

Heel af en toe heb je een vonk, een ontmoeting, een stap vooruit zoals je op een heel jaar met wat geluk één oprecht goed artikel of boek leest.

Net zoals van alle ontmoetingen, hoe kort of hoe lang ook, slechts enkele mensen overblijven die de moeite waard zijn om een heel leven te blijven leren kennen.

About this entry