Subject: Re: unfinished business

Wanneer je dit leest, ben ik onderweg. Naar je laatste adres. De andere kant van mijn wereld. Mijn gezelschap: een stukgelezen pocket, een flesje water, een appel, een rugzak met jeans en trui, een tandenborstel, een handdoek, een T-shirt, de cassette. In mijn handen: een postkaart als wegwijzer. In mijn hoofd: mijn herinnering. Tussen ons in: tijd.

Het was de tijd niet. Toen. In dat vreemde land.
Zeven maanden. Bij elkaar. Naast elkaar. Twee heel verschillende mensen.
Hide and seek.
Mijn beste vriend noemde je gevaarlijk. Een verleden speelde. Je vluchtte elke dag.
Ik ook. Maar dichter kwam ik niet dan die avond in de sofa. Voor de televisie. Zwartwitfilm.
Dan je slaapkamer die je liet zien.
Dan een cassette van Nat King Cole.
Dan een nacht naast elkaar.
Dan een afscheid tussen vrienden als belofte.

Na een halfjaar was ik terug. Pauze voor een weekend. Je lief liet me anderhalf uur wachten aan het station. Doodmoe was ik. Hij kwam me afhalen, je Italiaan. Hij vertrouwde me niet. Terecht.
We kusten elkaar op de wang in de keuken van het koffiehuis waar je werkte.
Omarmden elkaar in de warme, vochtige drukte. Armen en handen kleefden.
Ik sliep boven. Alleen een bed onder een dak. Plots wakker in de late avond. Barstende koppijn. Hoe lang stond je al in de deuropening?

Hoe laat is het?
Het is tijd, zei je.
Hoe lang heb ik geslapen? Is het niet heel laat? vroeg ik.
Het kan nog. Als ik nu bij je kom liggen.

Zondagnamiddag. Een wandeling zonder tijd eindigde op een terras tussen oude mensen.
Mijn boyfriend, zei je. He sees other women.
Red mij. Klootzak.
Ik gaf je raad, deelde alle wijsheid over liefde die ik had verzameld. Alles wat ik wist, alles wat ik kende. Ik voelde me 99 jaar.

Ik dacht dat je met me naar Nieuw-Zeeland
zou gaan.
Om je boek te schrijven.

Ik zei niets. Ik keek over je heen en zag de daken van mijn stad.
Bye. Weg, verstond je. Road.

Wanneer is het ooit de tijd?

Nu.

E-mail verwijderen. E-mail verzenden.
Mijn wijsvinger klikt.
Verzenden.

U hebt één nieuw bericht.

Mailer Daemon. Failure notice.
Address unknown.

About this entry